De 10 belangrijkste inzichten van Directions EMEA 2024
Directions EMEA is het belangrijkste event voor de Business Central community. In november waren er in Wenen vele leerrijke sessies van Microsoft en partners. Het team van NORRIQ België was aanwezig om nieuwe kennis op te doen. In deze blog lees je onze 10 belangrijkste inzichten vanuit strategisch, functioneel en technisch perspectief.

Strategische inzichten van Jurgen
#1 Business Central groeit snel + België best presterende land
Niet alleen het Directions Event zelf is enorm gegroeid tot een indrukwekkende 3.200 deelnemers, maar ook het complete Business Central-ecosysteem is enorm geworden. Met al meer dan 40.000 klanten op Business Central, waarvan 10.000 nieuwe klanten vorig jaar, groeit de voetafdruk in snel tempo. We waren trots om te horen dat België het best presterende Business Central-land is met een groei van +100%.
#2 Business Central is een topprioriteit voor Microsoft
Microsoft investeert duidelijk flink in Business Central met extra functionaliteit rond duurzaamheid, subscription billing, integratie met Dynamics Field Service, rapportage met standaard BI-dashboards en veel AI-mogelijkheden. Daarnaast verbetert Microsoft de beveiliging, investeert in automatisering en optimaliseert voortdurend de performantie.
#3 AI en Copilot worden heel concreet met AI Agents
Een agent is een virtuele assistent die concrete acties kan voorstellen of uitvoeren. De input kan gebaseerd zijn op verschillende beschikbare bronnen (openbare websites, documenten, SharePoint-sites, Business Central-gegevens, ...) en de prompting kan gebeuren vanaf de locatie van je keuze (Teams, Business Central, ...). Microsoft presenteerde een sales order agent, die de komende maanden in Business Central wordt opgenomen, die verkooporders in Business Central kan aanmaken op basis van inkomende e-mails van uw klanten.
Functionele inzichten van Yannick
#4 Wat is er nieuw in financieel management
Microsoft presenteerde de nieuwe functies in financieel management: nieuwe Excel-rapporten, een update van G/L Account Revaluation, updates in Reminder Terms Setup, Subscription Billing en nieuwe demogegevens voor financiële rapportage (Power BI, Excel) over G/L, Fixed Assets en Projects.
De Subscription Billing-module (als onderdeel van de Essential Business Central-licentie) is een mooie toevoeging voor kleinere bedrijven met een eenvoudig abonnementsverkoopmodel. Hiermee kunt u contracten genereren, terugkerende facturatie uitvoeren, contractprijsupdates uitvoeren, contracten verlengen, enz.
Een andere leuke functie is de nieuwe demoset met financiële rapporten in Power BI, waarbij de kracht van Power BI wordt benut in combinatie met gegevens uit Business Central.
Last but not least biedt Business Central de nieuwe mogelijkheid om een apart BTW-nummer toe te voegen aan het verzendadres. Dit kan onze klanten helpen bij de btw-afwikkeling wanneer ze verzenden naar hun klanten met locaties in verschillende landen.
# 5 Opties voor sustainability reporting
Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar een oplossing voor ESG-rapportage, heeft Microsoft updates gedaan in haar duurzaamheidsmodule. Tijdens de Microsoft-sessie gaf Aleksandar Totovic inzicht in een reeks nuttige nieuwe functies, waaronder een nieuw rollencentrum, integratie van duurzaamheid met het inkoopproces, CO2 credits, scorecards en doelen, verbeterde rapportage- en berekeningstools en nog veel meer.
Naast de duurzaamheidsmodule van Microsoft zagen we ook 2 van onze partners hun oplossing voor duurzaamheidsrapportage presenteren. BeWo presenteerde hun op AI gebaseerde CO2-berekeningstool, die integreert met Business Central. De AI-engine analyseert bedrijfsgegevens en maakt een gedetailleerd CO2-rapport. Onze partner Continia presenteerde Continia Sustainability, waarbij hun Expense Management-app en Document Capture-app als uitgangspunt werden gebruikt om gegevens te verzamelen en metingen toe te voegen om financiële gegevens te vertalen naar milieucodes.
#6 Partnerinzichten
Tijdens de expo hadden we de tijd om met verschillende van onze partners te spreken, die ook hun nieuwste ontwikkelingen toelichten waar binnenkort onze klanten van kunnen genieten. Een greep uit onze partners op Directions : Resco, Continia, SignUp, ForNAV, Experlogix, Insight Works en vele anderen.
Technische inzichten van Koen
#7 Geautomatiseerde testing en betere performantie
Business Central biedt uitgebreide mogelijkheden voor het opzetten van geautomatiseerde testen. Ook al kost dit wat meer tijd bij de initiële opzet, het gaat je veel tijd besparen in de toekomst, ook met het oog op de continuous updates. De basis hiervoor is een goed georganiseerde opzet van de development pipelines, waarover we verschillende nuttige tips en tricks kregen van een aantal MVP’s.
Er was een sterke focus op hoe de performantie kan worden verbeterd door de BC Performance Toolkit te gebruiken, telemetrie toe te voegen aan geautomatiseerde tests, de Automation API te gebruiken voor implementatie bij OnPrem-klanten en deel te nemen aan NuGet.
#8 Bouw je eigen AI Assistent voor je bedrijf: Copilot Studio vs OpenAI ChatGPT
Dat AI een revolutie zal teweeg brengen in bijna in elk aspect van de bedrijfsvoering is duidelijk. In plaats van te speculeren over wat "zou kunnen veranderen" en wat "mogelijk zal zijn" in de toekomst, is het belangrijk om concreet tastbare, echte toepassingen te verkennen.
Waar ChatGPT zeer toegankelijk is voor iedereen maar niet toegepast wordt op je specifieke bedrijfsdata, maakt Copilot Studio het mogelijk om ons te helpen bij het verkrijgen van moeilijk te vinden (verspreide) informatie binnen het bedrijf. Belangrijk te weten is dat Copilot Studio hierbij rekening houdt met security rollen binnen de organisatie en ervoor zorgt dat klantspecifieke data binnen de bedrijfsmuren blijft.
De conclusie is dat je quick wins kan realiseren door het bouwen van je eigen 'AI Assistent' (agent) binnen je bedrijf die je bijvoorbeeld makkelijk kan integreren binnen MS Teams.
#9 Copilot design 101 - de Prompt Dialoog
Bij AI start alles met het stellen van de juiste vraag, beter bekend als prompting. Er is door Microosft veel aandacht besteed aan hoe Copilot kan assisteren in de aansluiting tussen de data en de apps binnen de Business Central applicatie.
Het gebruik van de Prompt-dialoog, die al op verschillende manieren is geïntegreerd in Business Central 25, kan ons hierbij helpen. De Microsoft experten lieten ons stap voor stap het proces zien om AI succesvol te integreren in de oplossingen van onze klanten. Het begint met het definiëren van de actie die gaat leiden tot een door AI aangeleverde update van de data, vervolgens het beoordelen van het voorgestelde resultaat en tenslotte het behouden of verwijderen en herzien van deze uitkomst.
#10 Test Driven Development efficiënter maken met Copilot
Test Driven Development (TDD) wordt in AL-development-teams vaak vermeden, omdat het als tijdsintensief wordt ervaren. Het wordt vaak als een vertraging van het development-werk gezien zonder echt een meerwaarde op te leveren aan het resultaat. Copilot maakt het mogelijk om dit proces snel, efficiënt en zelfs productiever te laten verlopen.
Het schrijven van geautomatiseerde tests zal leiden tot een verbetering van het iteratieve proces van het schrijven van code en het verzamelen van onmiddellijke feedback hierop. Tests dwingen ons om na te denken over het gewenste gedrag in plaats van het daadwerkelijke gedrag, wat niet oké is. Het gebruik van Copilot in combinatie met goed gestructureerde code kan testen eenvoudiger maken. Copilot zal nooit al je code schrijven, maar kan helpen om het grootste deel van je testcode te schrijven.
Wil je concreet aan de slag met één van deze tips? Ons team staat voor je klaar!