Hoe inspectiebedrijven hun service kunnen verbeteren met mobiele apps en cloud-based oplossingen
Hoe kunnen inspectiebedrijven gebruik maken van mobiele apps en cloud-based oplossingen om hun service te verbeteren en hun werkprocessen te stroomlijnen?
Technologie en interconnectiviteit zijn vandaag niet meer weg te denken, ook voor inspectiebedrijven. Dankzij mobiele apps en cloud-gebaseerde tools kunnen inspectiebedrijven hun service verbeteren, werkprocessen stroomlijnen, de inspecteurs efficiënter laten werken én zelfs de jobtevredenheid verhogen. Hoe deze technologieën concreet kunnen bijdragen aan de transformatie van inspectiebedrijven? Lees het hier.
-
Mobiele apps voor inspecteurs
Mobiele apps stellen inspecteurs in staat om vragenlijsten ter plaatse bij de klant in te vullen, in plaats van een vragenlijst op papier te gebruiken die nadien op kantoor nog overgetikt moet worden. Met behulp van een mobiele app kunnen inspecteurs de data rechtstreeks via hun smartphone of tablet vastleggen en deze in realtime synchroniseren met een cloud-gebaseerd platform. Dit verlaagt de foutenmarge en verhoogt de efficiëntie omdat de data direct beschikbaar zijn voor analyse, rapportage én voor de volgende inspectie door eventueel een andere inspecteur.
-
Realtime datasynchronisatie
Omdat de data in realtime synchroniseren, verloopt de communicatie en samenwerking tussen inspecteurs, backoffice teams en klanten een stuk vlotter. De inspectieteams werken met dezelfde up-to-date informatie over de installaties, de klant krijgt sneller het inspectierapport en de backoffice teams kunnen sneller analyses en facturen maken.
-
Efficiënte rapportage
Via een mobiele app kunnen inspecteurs ter plaatse rapporten genereren, laten handtekenen, delen en verzenden in plaats van nadien handmatig rapporten te maken op kantoor. Hierdoor wordt de doorlooptijd van inspecties aanzienlijk korter en krijgt de klant sneller inzicht in de resultaten.
-
Data-analyse en trendidentificatie
Met een cloud-gebaseerde oplossing kunnen inspectiebedrijven data op grote schaal opslaan en analyseren. Dat is een waardevolle basis om trends te identificeren en inzicht in kritische processen te verkrijgen. Je kan een dashboard maken waar je bijvoorbeeld de onderhoudsschema’s optimaliseert of de doorlooptijd opvolgt. Ook kan je betere voorspellingen over onderhoud van bepaalde installaties maken om klanten proactief te adviseren over mogelijke problemen.
-
Hogere klanttevredenheid
Mobiele apps en cloud-gebaseerde oplossingen zorgen, naast een betere gebruikerservaring voor de inspecteurs, ook voor een hogere klanttevredenheid. Klanten kunnen realtime updates ontvangen over de voortgang van inspecties, direct toegang krijgen tot data en rapporten en gemakkelijk communiceren met inspecteurs en het kantoorpersoneel. Dit verhoogt de transparantie en klanttevredenheid, maar ook voor meer betrokkenheid bij het inspectieproces
Key takeaways
Een goede mobiele app en cloud-based platform zijn de basisingrediënten voor digitale transformatie van inspectiebedrijven. Hieronder nog even de 3 belangrijkste winsten die je kan boeken met een mobile-en-cloud setup:
-
Meer efficiëntie en jobtevredenheid bij je inspecteurs. De mobiele app met vragenlijsten is makkelijk in gebruik voor de inspecteurs, verlaagt de foutenmarge en verhoogt de efficiëntie. Dankzij de realtime connectie met een centrale database in plaats van vragenlijsten op papier.
-
Snellere doorlooptijd van inspecties en hogere klanttevredenheid. Realtime datasynchronisatie zorgt ervoor dat alle partijen (inspecteur, backoffice, klant) met dezelfde informatie werken. De inspecties verlopen sneller en de rapporten zijn sneller klaar.
-
Trendidentificatie en voorspellingen worden mogelijk dankzij je centrale database in de cloud. Zo kan je je klant proactief adviseren en je onderhoudsplanning optimaliseren.