Marketingautomatisering in een notendop: Voor- en nadelen

Wie denkt dat marketingautomatisering alleen maar tijdwinst oplevert, moet de definitie er toch nog maar eens even bijnemen. Gepersonaliseerde communicatie met klanten en betere lead nurturing… We kunnen nog wel even doorgaan over de voordelen van het integreren van marketingautomatisering in uw dagelijkse workflow.

Voordat we ingaan op waarom u marketingautomatisering zou moeten gebruiken, moeten we begrijpen wat het juist allemaal inhoudt.

Marketingautomatisering integreert strategische software die marketingtaken en workflows voor bedrijven stroomlijnt, automatiseert en analyseert. Het doel is om de operationele efficiëntie te verbeteren en de omzet te verhogen.

Maar een definitie is slechts theorie, in de praktijk moet u een succesvolle strategie toepassen, zijnde het leveren van gepersonaliseerde content en het opbouwen van een betrouwbare relatie met uw klantenbestand. Marketingautomatisering impliceert dit gepersonaliseerde component en is gericht op het verbeteren van de klantervaring, iets waar de consument van vandaag altijd naar op zoek is. 

De uitdaging voor elke marketingafdeling is data. Het startpunt van bijna alle activiteiten. Maar het handmatig verwerken van grote databases, en het intoetsen van namen en andere waardevolle informatie kan eentonig worden, is vatbaar voor handmatige fouten, en vergt gewoon meer werk en tijd dan nodig is. Tijd, die vaak ontbreekt om activiteiten en communicatie naar een hoger niveau te tillen. Marketingautomatiseringssoftware kan helpen deze en nog veel meer uitdagingen te overwinnen door gegevens op een gestuctureerde manier te gebruiken en uw workflows te stroomlijnen.

Een goede strategie bij de hand? Dan kan u profiteren van deze voordelen. 

Timesaver

Marketing automation software automatiseert dagdagelijkse taken die veel handwerk vergen wanneer er geen automatisering wordt gebruikt. Met behulp van software kunt u kostbare tijd besparen en het maken van e-mailcampagnes, het automatiseren van berichten en het opvolgen van belangrijke leads wordt weer eenvoudig.  

ROI-booster

Tijd besparen is niet het enige wat marketingautomatisering voor uw bedrijf kan doen. Het helpt u ook om uw leads optimaal te benutten, waardoor de ROI van uw marketingafdeling toeneemt, en dit is niet zomaar een conclusie uit de lucht gegrepen. Studies tonen aan dat het gebruik van marketingautomatisering leidt tot betere resultaten voor elke marketingcampagne en een gemiddelde stijging van 34% van de sales opbrengst. Dus de ROI neemt effectief toe? Ja, en ook snel. 75% van de implementaties heeft een toename van de ROI binnen de eerste twaalf maanden na toepassing. 

Klantenbinding eerst   

De consument van vandaag wil niet enkel de beste producten in zijn of haar winkelmandje, maar wenst ook een persoonlijke vertrouwensrelatie met het bedrijf. Dit geen eenvoudige taak voor een marketingafdeling, zeker niet als het om grote databases gaat. Marketingautomatisering stroomlijnt de dagelijkse instroom van gegevens van uw klanten en helpt uw marketingafdeling om meer gepersonaliseerde en waardevolle communicatie te leveren aan bestaande en potentiële klanten om zo sterke relaties op te bouwen en te onderhouden.   

Uw leads koesteren

Wanneer het er hectisch aan toe gaat op de marketingafdeling gaan leads vaak verloren of worden ze koud, gewoon door tijdgebrek, of in de chaos van andere dagelijkse taken. Zonde, want het verzamelen van nieuwe leads is de basis van alle marketingactiviteiten, wat betekent dat hard werk niet loont als leads onbewust koud worden. Met behulp van marketingautomatisering kunt u het lead-nurturingproces vereenvoudigen en automatiseren, zodat geen enkele lead door de mazen van het net glipt. U kan het categoriseren van leads automatiseren met behulp van lead scoring en gepersonaliseerde e-mails verzenden met behulp van e-mailautomatisering, en uw follow-upstrategie verbeteren met behulp van auto-responders.

Rapporteren was nog nooit zo eenvoudig

Werken met veel gegevens kan leiden tot ingewikkelde rapporten en dagen werk om ze te interpreteerbaar en zinvol te maken, of op zijn minst begrijpelijk voor mensen zonder enige marketingkennis. Met marketing automation kan u details en geautomatiseerde rapporten uit het systeem halen die eenvoudig te begrijpen zijn en die zelf mogelijke verbeterpunten aangeven zonder dat u er naar hoeft te zoeken.

Meten is weten…

Voor marketingactiviteiten gericht naar uw potentiële leads geldt: hoe meer u weet, hoe beter. Data is kennis, daarom is een geautomatiseerde database de sleutel tot een succesvolle marketingstrategie. Marketingautomatisering helpt u om gedetailleerde klantprofielen op te stellen, van e-mail open rates, webgedrag en reacties tot favoriete sociale media kanalen en nog veel meer. Als u dit allemaal over uw klanten weet, creëert u de mogelijkheid om ze te targeten, precies daar waar ze te vinden zijn. 
Verbeter uw e-mail prestaties

Een echte marketeer weet dat de beste manier om uw leads te koesteren drip e-mailcampagnes zijn, beter bekend als geautomatiseerde e-mails die op regelmatige basis contact opnemen met potentiële klanten. Drip campagnes zijn afgestemd op waar een potentiële klant zich in de sales funnel bevindt. De tijdstippen waarop een bepaalde e-mail wordt getriggerd. Bijvoorbeeld een potentieel contact schrijft zich in voor een van uw evenementen. Deze actie triggert op zichzelf al een hele funnel van e-mails, beginnend met een bedankmail voor de registratie, tot een reeks contactmomenten na het evenement en meer, de inhoud van elke mailing relevant voor dat specifieke contact.  

De voordelen voor uw klanten

Klanten hebben niet veel tijd, zeker niet om nutteloze informatie te verwerken, nutteloos in de zin dat het niet op hen van toepassing is. Het versturen van algemene berichten naar een grote groep mensen voorkomt het bovenstaande niet, het gebruik van marketing automation wel. Met marketingautomatisering kunt u specificeren wat elke klant te zien krijgt. Dit doet u door uw buyer persona's samen met gedragstargeting te gebruiken om alleen die informatie te sturen die een specifieke prospect of klant echt nodig heeft. Op deze manier worden klanten niet gebombardeerd met berichten die niet op hen van toepassing zijn. 

 

Zijn er ook nadelen? 

Hoe eenvoudig het ook lijkt, marketingautomatisering gaat gepaard met enkele uitdagingen: 

Implementatie en leercurve

Van de ene dag op de andere uw manier van werken veranderen gaat gepaard met wat strubbelingen en obstakels, zeker als het gaat om het gebruik van ingewikkelde software. Daarom is het zo belangrijk om software te vinden die perfect bij het DNA van uw bedrijf en marketingafdeling past. Uiteraard kan u ook bij het opstarten kunt u een periode van aanpassing verwachten. Maar als u het goed doet en u tijdens de implementatie laat bijstaan door de juiste consultants, bent u snel weg met deze nieuwe manier van werken. 

Strategische beslissingen nemen

Ook al helpt marketingautomatisering u om uw processen te stroomlijnen, de implementatie ervan is zo goed als uw strategie, en dat is iets wat de slimmerikken van uw marketingafdeling zelf moeten doen. 

Opgelet, overdaad schaadt

De meest voorkomende reden waarom marketingautomatisering mislukt is door overdaad. Dit betekent dat uw team met te veel verschillende technologieën moet werken, terwijl de technologieën niet met elkaar samenwerken. Hierdoor wordt rapportage een complete nachtmerrie, raakt uw team gedemotiveerd omdat ze geen resultaten zien, keldert de productiviteit tot een ongezien dieptepunt en trekken uw andere afdelingen uw beslissingen in twijfel. 

Daarom werkt de integratie van marketingautomatisering in één platform dat ook andere activiteiten ondersteunt, zoals sociale-mediamarketing, en andere afdelingen zoals sales, beter dan een op zichzelf staande marketingtoepassing die niet communiceren met andere essentiële technologieën.

In een notendop: marketingautomatisering werkt, als het goed wordt gedaan en zeker als er mensen worden geraadpleegd die de do's en don'ts kennen voor, tijdens en na het implementatieproces. 

Contacteer onze consultants