Uw verkoop optimaliseren met een CRM-oplossing!
Staat een meer gesegmenteerde verwerking van klanten en prospecten op uw agenda? Misschien samen met een geavanceerd accountbeheer, pipeline management en een sterkere samenwerking tussen uw verkoop en marketing? Laat NORRIQ u inspireren met de juiste CRM-oplossing.
Stel u even voor dat uw bedrijf geen ERP-systeem heeft... Ondenkbaar.
Stel u nu een verkoop- en marketingafdeling voor zonder een CRM-systeem...
Het zou kunnen werken.
Bent u daar zeker van...?
In sommige gebieden lijkt het prima te werken - dankzij een combinatie van Outlook, Excel, allerhande documenten en een apart systeem voor het verzenden van e-mail nieuwsbrieven naar klanten.
Nog steeds geen twijfel...?
Bedrijven die de overstap hebben gemaakt van 'geen CRM' naar een systeem als Microsoft Dynamics 365 for Sales, twijfelen hier niet aan. Elke dag ervaren ze de immense voordelen die worden behaald dankzij het optimaal beheren van klantrelaties, het verkoopproces en marketing op dezelfde gestructureerde manier als inkoop, voorraad, productie en financiën worden beheerd in een ERP-systeem. Plus een systeem dat het veel makkelijker maakt om samen te werken aan gemeenschappelijke doelen!
Een CRM-oplossing zoals Dynamics 365 for Sales kan de resultaten behoorlijk beïnvloeden, aangezien het hele verkoopproces beter in de hand gehouden wordt. Het sales team krijgt tools waarmee ze efficiënter kunnen werken waardoor de verkoop en marketing beter op elkaar zijn afgestemd. Zo kunt u de markt opportuniteiten en de opvolging van klanten en leads veel proactiever benutten en efficiënter verwerken.
Maar wat maakt de oplossing zo effectief?
Gestructureerde verwerking van klanten en prospecten
Het begint met de registratie van klanten en leads in één database. Als de data gestructureerd is, kan die data door iedereen gebruikt worden. Dat is de basis voor een proactieve verwerking. Dankzij de duidelijke registratie kunt u ook segmenteren op basis van producten of diensten die door klanten eerder zijn aangekocht. Een geïntegreerde oplossing met ook Marketing Automation zorgt ervoor dat u eenvoudiger kan mailen naar bijvoorbeeld een groep klanten die een bepaald product hebben gekocht om hen bijvoorbeeld een gerichte offerte of specifieke promotie te sturen.
Door een duidelijke registratie heeft het marketingteam nu ook toegang tot alle klantgegevens. Dit betekent dat gedrag op uw website kan worden gekoppeld aan informatie die u verkrijgt over lopende verkoopsactiviteiten. Dus bijvoorbeeld: Als u in gesprek bent geweest met een bedrijf over een bepaald product en u wacht op een beslissing. Wanneer diezelfde klant dan opeens veel interesse toont in het product op de website, kan de tijd rijp zijn voor een telefoontje van de verkoopafdeling.
Basis voor een geavanceerd accountbeheer
De registratie van alle klanten vormt ook de basis voor wat we geavanceerd accountbeheer noemen. Met andere woorden, kunnen we individuele plannen voor klanten en prospecten creëren die de verkoopinspanningen gaan optimaliseren en zo een grote impact bereiken.
Er zijn zoveel mogelijkheden, u kunt uw klanten bijvoorbeeld in verschillende groepen onderverdelen en beslissen hoe vaak u contact wilt opnemen of account meetings wilt houden met de bedrijven in iedere groep. Hierdoor kunt u de verkoopstrategie volledig implementeren en het beste halen uit uw verkoopteam.
Wanneer u een vergadering houdt, heeft bovendien iedereen toegang tot notities of zelfs een individueel contactrapport als u hiervoor kiest.
Target management, pipeline management en een volledige opvolging
De CRM-oplossing biedt een grote transparantie bij iedere fase van het verkoopsproces, dit zorgt voor vele voordelen voor het bedrijf, het verkoopbeheer en de individuele verkoper.
Het bedrijf krijgt een veel beter zicht op de opportuniteiten waar het verkoopteam aan werkt en de status van o.a. het volume van de bestellingen. En niet enkel de verkoopkansen die op het punt staan om te worden omgezet in een order, maar ook, met behulp van pipeline management, andere kansen in de eerdere fases van de sales funnel.
Verkoopmanagement heeft de tools om in samenwerking met de individuele verkoper doelen te stellen, deze vormen een goede basis voor functionele follow-ups.
Elke verkoper heeft de tools om vergaderingen met klanten te boeken, voor te bereiden en te debriefen.
Marktpotentieel, ontwikkeling en verwerking
De registratie van klanten en prospecten maakt het ook mogelijk om een marktaandeel te bepalen en veel meer duidelijkheid te krijgen over het potentieel. Een genuanceerder beeld van de kansen maakt de besprekingen van salesmanagement met distributeurs eenvoudiger, aangezien er een duidelijk beeld is hoe de verkoop en het marktaandeel kan worden vergroot.
Dankzij de registratie van feedback worden beslissingen beter gemaakt! Maak marktbewuste keuzes op basis van up-to-date informatie, zoals bijvoorbeeld feedback van distributeurs in een segment of land. Wat is de reactie van de klanten? Hoe concurrerend zijn uw prijzen? Hoe worden uw producten of diensten door de markt gezien in vergelijking met die van uw concurrenten?
Productieve samenwerking tussen verkoop en marketing
Microsoft Dynamics 365 for Sales maakt deel uit van Dynamics 365 Customer Engagement, dat ook marketingoplossingen en verschillende andere diensten omvat.
De Marketing Automation-oplossingen zoals Dynamics Marketing of ClickDimensions kunnen ook worden toegevoegd, waardoor de samenwerking tussen verkoop en marketing wordt vergemakkelijkt en versterkt, voornamelijk bij het kwalificeren en overhandigen van leads.