Vijf trends in ledenorganisaties
Onze in-huis ledenbeheer expert Davy brengt ons vandaag de vijf trends onder ledenorganisaties. Welke trends spelen al een tijdje? Welke nemen een opmars? Waar kan je best op inspelen? Lees het hier.
Davy ondersteunt onze ledenorganisaties met het optimaliseren van hun ledenbeheersystemen. Hij haalt er dan ook erg veel plezier uit om de werkingen van organisaties van binnenuit te verbeteren. Dankzij zijn ervaring en gesprekken met tal van ledenorganisaties merkte Davy enkele trends op in dit domein en uiteraard deelt hij deze graag!
1 | De nieuwe mogelijkheden online
Het Covid-19 tijdperk heeft heel wat verandering teweeggebracht over ieders leven, zowel privé als op de werkvloer. Zo ook voor ledenorganisaties! Veel ledenorganisaties leefden van fysieke meetings: de bestuursvergadering, werkgroepen en task forces, opleidingen, events en congressen, enzovoort. Waar het vroeger een normale zaak was om samen te komen en eenvoudig te communiceren of elkaar een hand of knuffel te geven, werd dankzij het ‘nieuwe normaal’ compleet van de kaart geschoven. Al snel werden contactmomenten verschoven naar Zoom of Teams meetings, leuke quiz avonden werden georganiseerd via Kahoot of groepslessen werden live op sociale media uitgezonden! We vonden allemaal onze weg online om toch geconnecteerd te blijven met onze leden en een community te blijven vormen.
Ook de vele veranderingen in regelgevingen maakten het soms lastig om zaken te organiseren en het werd ontzettend belangrijk om snel te kunnen schakelen. Dit zorgde o.a. voor een nieuwe manier van snel communiceren, leden komen met veel vragen als ‘gaan de lessen nog door?’ of ‘waar moet ik mij aanmelden voor online lessen?’. En verwachten ook een snel antwoord.
Leden worden tegenwoordig al eens omschreven als ‘on-demand leden’. De moderne wereld waarin technologie en sociale media een grote rol spelen, maakt dat leden beter geïnformeerd, georganiseerd en meer uitgesproken zijn dan ooit tevoren. Ze verwachten een bijna 24/7 en naadloze dienstverlening op maat van hun noden. Een gemakkelijk communicatiesysteem is dan ook al snel een must.
2 | Mobiel
Een trend die er al enkele jaren inzit maar zeker ontzettend belangrijk blijft: mobiliteit. Waar we dachten dat gsm gebruik al sterk gegroeid was de voorbije jaren, heeft de corona crisis dit alleen nog maar meer in de hand gewerkt. Voorheen manifesteerde FOMO (Fear of missing out) zich vooral in het niet missen vaan feestjes en samenkomsten – toen dit wegviel, leek het dat dit zich verplaatste naar het ‘niet kunnen missen van Instagram, Facebook of zelfs TikTok posts’. Wanneer we alleen nog maar kijken naar Vlaanderen, zien we dat tegenwoordig de Vlaming gemiddeld drie uur en vijf minuten op zijn gsm zit.
We kunnen ons allen nog maar moeilijk een wereld voorstellen zonder telefoons en tablets. Dit geldt ook voor uw leden, zeker in tijden waar complete events worden gesimuleerd in een virtuele wereld en alle bruikbare informatie met een paar swipes online te vinden in.
Wanneer tegenwoordig uw sites of online portals niet geschikt zijn voor mobiele apparaten, zal niet enkel Google u lager inschatten maar ook uw leden.
3 | Self service
Dankzij de opkomende trends rond digitalisatie is er ook een groei in de vraag naar zelfstandigheid voor leden. Een self-service portaal maakt het eenvoudig voor leden om zelf hun inschrijving te doen maar ook de opvolging zoals het wijzigen van adressen. Zo voorkomt u gedateerde informatie en hebben medewerkers wat meer tijd voor andere zaken.
Handige digitale systemen zoals een CRM- (customer relationship management) of klantregistratiesysteem kunnen dit nog gemakkelijker maken. Wanneer deze gekoppeld zijn aan het self-service portaal, wordt de informatie rechtstreeks in het systeem geladen.
Nog een belangrijk voordeel, aangezien leden zelf hun gegevens beheren wordt het eenvoudiger om GDPR-compliant te zijn.
4 | Maatschappelijk bewustzijn
Niet enkel de intentie om maatschappelijk bewust te leven of ondernemen is belangrijk maar ook werkelijk daden kunnen tonen. Voor de nieuwste generaties, van Millenials tot Generatie Z, kan het maatschappelijk bewustzijn van een organisatie of bedrijf de doorslaggevende factor zijn om lid te worden. Gelijke kansen, een beter milieu, diversiteit en duurzaamheid horen tegenwoordig deel te zijn van de waarden en normen van een organisatie.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (of mvo) wordt gedefinieerd als "een continu proces waarbij ondernemingen vrijwillig streven naar verbetering op bedrijfs- en maatschappelijk vlak door op systematische wijze economische, milieu- en sociale overwegingen op een geïntegreerde en coherente manier in de gehele bedrijfsvoering op te nemen, waarbij overleg met stakeholders, of belanghebbenden van de onderneming deel uitmaakt van dit proces".
Laat duidelijk zien met daden dat uw organisatie dit niet in de wind slaat.
5 | Autoriteit verliest zijn waarde
Van bovenaf communiceren naar een team of leden zonder een twee-richtingscommunicatie strategie is niet de hedendaagse manier van communiceren. Dankzij platformen als Facebook, Instagram en andere sociale media zijn we gewoon om snel en laagdrempelig met bedrijven of organisaties te communiceren. Het internet geeft iedereen razendsnel toegang tot informatie, waardoor de publieke opinie aan terrein wint en mensen kritischer worden en ook sneller hun mening zullen delen.
Ook op vlak van transparantie zien we veel vooruitgang. Leden gaan steeds bewuster om met zijn of haar gegevens, maar verwacht van organisaties de omgekeerde beweging. Transparantie over uw organisatie, doelen en cijfers wordt sterk geapprecieerd en soms zelfs als vanzelfsprekend gevonden.
Ondernemen is en blijft een dynamische wereld. Wanneer leden de kern zijn van uw organisatie, kan u maar beter niet stil staan. De NORRIQ Ledenbeheer Oplossing is in het leven geroepen om uw zakelijk potentieel te laten groeien dankzij een digitale oplossing die het reilen en zeilen van uw organisatie optimaliseert.
Wilt u graag meer weten over onze oplossing?
Download dan hier de complete Ledenbeheer gids.
Of graag onze expert Davy aan het woord horen? Bekijk onze on-demand webinar serie: